Last van schimmel in je huurhuis, wat zijn jouw rechten als huurder?

0
1016

Je woont in een huurhuis, je vindt het er best wel gezellig en leuk, je woont in een leuke buurt, je hebt aangename buren… en plots krijg je te maken met schimmel in huis. Dit is helemaal niet prettig. Wat nu? Waar komt de schimmel vandaan en wie is hier verantwoordelijk voor: jijzelf of je verhuurder? Ligt het bij de verhuurder? Dan ga je, in functie van diegene waarvan je het huurt, bij schimmel in huis woningbouw, privé personen of bouwondernemingen aanspreken. Wat kan je doen, hoe pak je dit aan wanneer je verhuurder doet alsof zijn neus bloedt? Wat zijn de stappen die je moet ondernemen om te krijgen waar je recht op hebt? In dit artikel vertellen wij jou er meer over. Eén ding is zeker: je staat er niet alleen voor.

Waarom schimmel in een woning ongezond is

Je merkt schimmel vaak op wanneer het zich nog maar op een kleine oppervlakte vertoont. Denk bijvoorbeeld aan vlekken boven de ramen, onder het aanrecht of in een hoek van een kamer. Eigenlijk is het kwaad dan al geschied. Misschien zit er al heel wat vocht in muren, ramen of balken. Er is in ieder geval een welbepaalde oorzaak waardoor er schimmel ontstaat. Deze moet zo snel mogelijk aangepakt worden. Schimmel is immers zeer ongezond. Je kunt er bijvoorbeeld keelpijn en allergieën door krijgen. Hoofdpijn en aandoeningen aan de luchtwegen kunnen optreden. Je kunt ook huiduitslag krijgen en je slijmvliezen en ogen kunnen geïrriteerd worden. Misselijkheid en hoofdpijn, maar ook stress, benauwdheid en vermoeidheid zijn vaak voorkomende klachten bij het leven in een omgeving met schimmel. Als de toestand erger wordt, kan er regelmatig werkverzuim of langdurige ziekte ontstaan. Hoe sneller het probleem wordt opgelost, hoe sneller je terug gezond kunt leven.

Stap 1: De oorzaak van schimmel opzoeken

Alles begint bij het de zoektocht naar waar de schimmel precies vandaan komt. Het kan zijn dat het een eenmalig gebeuren is: bijvoorbeeld overstroming, een raam dat open stond waardoor er regen naar binnen is gesijpeld of een dakpan die verschoven is. De oorzaak oplossen en de aangetaste zone gewoon laten uitdrogen is in veel van deze gevallen voldoende om de schimmel te doen verdwijnen. Maar de oorzaak van schimmel kan ook aan het gebrek aan onderhoud van de woning liggen. Denk bijvoorbeeld aan rotte raamkozijnen of uitgesleten voegen in de buitenmuren. Water sijpelt stelselmatig naar binnen en veroorzaakt schimmel. Of er is in de woning onvoldoende afzuiginstallatie in ‘vochtige’ ruimtes zoals keuken en badkamer. Daardoor blijft er vochtige lucht in de woning hangen en ontstaat er schimmel. Een derde oorzaak van schimmel kan het gedrag van de huurder zijn. Wat je zelf kunt doen om schimmel te vermijden is bijvoorbeeld goed ventileren of bijvoorbeeld je was niet binnen te drogen hangen. ‘Vochtige’ ruimtes zoals keuken en badkamer moet je altijd goed verluchten na het gebruik ervan.

Stap 2: Meldingsplicht aan de verhuurder

Als je zelf alles hebt gedaan om schimmel te vermijden en je stelt toch schimmel vast, dan is het jouw plicht als huurder om dit aan de verhuurder te melden. Dit moet je schriftelijk, per brief dus, melden aan je verhuurder. Je beschrijft de toestand van de schimmel en stelt hem uitdrukkelijk de vraag om de nodige maatregelen te nemen en herstellingen uit te voeren.

Stap 3: Geen reactie van de huurder? Onderneem gerechtelijke stappen

Als je verhuurder niet reageert, de schimmel niet oplost of zelfs beweert dat de fout toch bij de huurder ligt, dan ben je genoodzaakt verdere stappen te ondernemen. Als je een sociale woning huurt, dan stap je naar de huurcommissie. De commissie zal de ernst van de zaak beoordelen. Je krijgt eventueel huurvermindering tot het probleem is opgelost.

Als je verhuurder een privé persoon of onderneming is, moet je je gelijk halen via de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) en/of via de kantonrechter. De GGD schakel je in wanneer je gezondheidsproblemen ondervindt door de schimmelproblemen. De kantonrechter kan beslissen dat je huurvermindering krijgt tot op het moment dat het probleem verholpen is.

Je kunt ook schade die je hebt geleden door de schimmel verhalen op de verhuurder. Denk bijvoorbeeld aan dokterskosten of meubels die beschadigd zijn door de schimmel.

Ook bij de gemeente kun je aankloppen voor schimmelproblemen. Wanneer de oorzaak van de schimmel ligt aan het feit dat de woning niet conform is aan het Bouwbesluit, dan stap je naar de gemeente. Je verhuurder wordt dan verplicht zijn woning in orde te maken volgens de normen van dit Bouwbesluit.

Stap 4: Vaststellen van de schimmel door een professioneel bedrijf

Bij de procedure die je hierboven las in stap 3 kan er een heus welles-nietes spelletje ontstaan tussen jou en de verhuurder of tussen jou en de overheidsinstanties bij wie je aanklopt. Je staat echter veel sterker in je schoenen als je cijfers van metingen in handen hebt. Je zal tenslotte moeten bewijzen dat niet jij als huurder, maar wel de woning zelf, met andere woorden de eigenaar, de oorzaak is van schimmelvorming. De enige manier om dit vast te stellen is een onderzoek te laten doen door een onafhankelijk onderzoeksbedrijf. De schimmelvorming wordt onderzocht en de oorzaak wordt opgespoord en vastgesteld. Na deze vaststelling krijg je rapporten over de algemene toestand van het probleem. Daarnaast geeft ditzelfde bedrijf ook raad over hoe het probleem dient opgelost te worden. Met dit rapport in de hand kun je je rechten als huurder veel beter verdedigen. Je toont aan dat het niet zomaar een klein probleempje is dat je zelf maar moet oplossen. Je kunt duidelijk bewijzen waar de schimmel vandaan komt en wie er verantwoordelijk is: je verhuurder dus.

Stap 5: schimmel oplossen

Als huurder kun je ook zelf de schimmel willen oplossen. Het kan zijn dat je gelijk gekregen hebt bij de rechter, dat je een schadevergoeding hebt gekregen en dat de verhuurder jou vergoedt om de schimmel op te lossen. Dit kun je door hetzelfde professioneel onderzoeksbedrijf laten uitvoeren. Zij gaan voor jou het schimmelprobleem voor eens en voor altijd oplossen. Daarmee ben jij als huurder voor 100% zeker dat je in een degelijk en gezond huurhuis woont.