Zuinig rijden met de Suzuki Swift

0
1948

Dat deze auto erg betrouwbaar is, dat verbaast je misschien niets. De Suzuki Swift is dan ook een graag geziene occasion, want je schaft een auto aan waar je jarenlang mee kunt rijden, en niet maar een maand of twee. Naast de betrouwbaarheid is hij ook ruim genoeg voor het vervoeren van je kinderen inclusief sporttassen, of het doen van de weekboodschappen.

Het ontwerp van de Suzuki Swift

Zie je een Suzuki Swift rijden, dan valt zijn uiterlijk je waarschijnlijk als eerste op. Zwarte raamstijlen en grote koplampen, maar ook de rondingen aan de achterkant zijn opvallend. Dit type auto is er bovendien in een 3-deurs uitvoering, of een 5-deurs hatchback, waarbij de 5-deurs een iets luxere uitstraling heeft.

Naast de ‘normale’ versie, is er ook nog een sportieve uitvoering verkrijgbaar. Vind je uitstraling en snelheid belangrijk, dan is dit een goede optie. Hierbij geniet je namelijk niet alleen van een bodykit, maar ook van een grote dakspoiler, 2 ronde uitlaten en projectorkoplampen.

Hoe zuinig is de auto echt?

De Suzuki Swift is één van de zuinigste auto’s die momenteel verkrijgbaar zijn. natuurlijk hangt het er hierbij vanaf welke versie je rijdt en of je in de stad of op de snelweg rijdt. Gemiddeld zit je op 5,2 liter op 100 kilometer, wat natuurlijk ontzettend zuinig is. voor de wegenbelasting betaal je gemiddeld 80 euro per kwartaal, ook hierbij betaal je dus niet overdreven veel.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de auto ontzettend betrouwbaar is, mits hij goed onderhouden wordt. Ga je kijken voor een occasion, dan kan iedereen roepen dat hij de auto altijd goed onderhouden heeft, maar je doet er goed aan dit ook echt zelf na te kijken. Vraag de onderhoudsgeschiedenis op en check of alle APK’s goed uitgevoerd zijn.

Ook controleer je tijdens de proefrit uiteraard alles. Bekijk niet alleen de distributieriem, de schakelbak en het stuur, maar luister ook goed tijdens het rijden. Let op vreemde geluiden, geschuur en trillingen.

De voor- en nadelen

We hebben natuurlijk al een groot aantal punten besproken, maar dat is nog zeker niet alles. Ga je een proefrit maken, dan kan het zijn dat je moet wennen aan het sturen. Dit gaat namelijk redelijk sportief, maar wel koersvast. Ook kan het zijn dat je problemen hebt met schakelen, dit kan wat stroef gaan.

Andere punten om aan te denken zijn onder andere de zitruimte achterin, deze is vrij krap. Voldoende voor 2 kleine kinderen, maar niet voor hele grote. Ook de kofferbak is niet ontzettend groot. Daarbij komt nog dat deze een ‘drempel’ heeft. Ga je boodschappen doen, dan moet je de zware tassen hier dus eerst overheen tillen.