Voordelen bij het nemen van supplementen bij sporten

0
157
Supplementen

Supplementen zijn de dag van vandaag erg populair geworden. In elke supermarkt is er ergens wel een rekje te vinden met supplementen. Er bestaan zelfs speciale gezondheidswinkels waar je heel wat supplementen vindt. Elk supplement kan een andere werking bieden, bijvoorbeeld als hulpmiddel om gewicht te verliezen, maar ook mineralen, vitamines, creatine, aminozuren, eiwitpoeder, enzovoort. Heel wat van deze supplementen beloven directe resultaten die zelfs een beetje magisch zijn. Ook voor sporters zijn er supplementen te vinden. Echter vragen sommige atleten zich af of dergelijke supplementen wel goed zijn. Het antwoord daarop is ja, want supplementen om te sporten kunnen heel wat voordelen opleveren.  

De juiste supplementen nemen

Zoals gezegd bestaan er heel wat soorten supplementen, ook om te sporten. Daarom is het belangrijk om de juiste supplementen te nemen. Je moet bijvoorbeeld andere supplementen innemen als je gaat hardlopen, dan wanneer je aan gewichtheffen doet. Wel moet je rekening houden dat er altijd bijwerkingen kunnen optreden bij het innemen van supplementen. Daarom mag je de aanbevolen dosis nooit overschrijden. Het kan namelijk gevaarlijk worden als je te grote doseringen gaat innemen.

Supplementen in sportvoeding

Niet alleen kan je supplementen in capsules, bruistabletten of in een vloeibare vorm innemen, maar ook bestaat er sportvoeding waarin dergelijke supplementen verwerkt zijn.

Eiwitten of proteΓ―nen

Als je gaat sporten, dan is het belangrijk om voldoende eiwitten in te nemen. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Het is één van de belangrijkste voedingsstoffen voor sporters. Ze kunnen ingenomen worden via een poeder of in een andere vorm. Eiwitten zijn in vele winkels te vinden, zelfs ook in gewone supermarkten. Eiwitpoeders worden verkregen uit verschillende bronnen, zoals soja, eiwit en wei. Wei eiwit is belangrijk voor de opbouw van de spieren. Het biedt ook een snelle spijsvertering en het maakt het opbouwen van een spiermassa gemakkelijker. Ook zorgen eiwitten voor de ondersteuning van vetverlies en houdt het de honger in bedwang.

Creatine innemen

Ons lichaam bezit van nature de stof creatine. Het wordt meestal in poedervorm gekocht. Door het innemen van creatine kunnen je spieren sneller groeien en kan je een energieboost ervaren. In het verleden werd er al meermaals wetenschappelijk onderzoek verricht naar de inname van creatine. Hieruit bleek dat het de sportprestaties verbetert. Wel moet je opletten met de hoeveelheid creatine die je inneemt, want het is nadelig voor de belasting van je blaas en je nieren.

Vitamine supplementen

Als je gaat sporten, is het belangrijk om de juiste vitamines in te nemen. Dit kan door het eten van de juiste voeding, maar ook door het innemen van een vitaminesupplement. Elk lichaam heeft vitamines nodig voor een goede werking ervan. Denk hierbij maar aan de werking van je zenuwstelsel, de functie van het hart, een goed zicht, het verteren van voeding, enzovoort. Ook bij de inname van vitamines moet je rekening houden met de juiste dosis. Een te grote dosis aan vitamines kan bijvoorbeeld diarree veroorzaken, buikkrampen, gevoelloosheid, of toxiciteit symptomen. Welk supplement je ook gaat innemen, zorg er dus altijd voor dat je de juiste keuze maakt, afhankelijk van jouw doelen!

Lees ook: de gezondheidsvoordelen van paintball.